Program sv. omší a aktualít je stále priebežne aktualizovaný na tejto stránke.
V prípade spovede, zaopatrenia chorých, pohrebu volajte na číslo 0903592818
Biblické exkurzy – Štvrtá adventná – „Ježiš a Ján, každé dieťa je závislé na životoch svojich matiek„.
Lk 1, 39-45
Autor tretieho evanjelia sa vo svojich prvých dvoch kapitolách zapodieva hlavne dvojobrazom počiatkov Jána Krstiteľa a Ježiša Krista. Moment stretnutia ich matiek nám poskytuje ich prvé priame porovnávanie. Ešte nie sú na svete a už vidno v čom sú si podobní a v čom rozdielni. Veľmi pekne to odkazuje na časť kresťanskej vierouky, ktorá hovorí o tom, že Ježiš je pravý človek a pravý Boh.Príchod obidvoch, Jána i Ježiša, bol zvestovaný tým istým anjelom Gabrielom. Obe postavy sú ľudia, pretože prichádzajú na svet cez ľudské matky. Vo chvíli stretnutia Alžbety a Márie sa nachádzajú v prirodzenom stave, ktorý zakúsila každá ľudská bytosť. Sú navyše veľmi zraniteľní. Obdobie tehotenstva je čakaním na narodenie. A ako dobre vieme, toto obdobie nie je vždy úspešné. Alžbeta, je podľa údaju spisu „v šiestom mesiaci“ (Lk 2,36). Máriino tehotenstvo môžeme odvodzovať z toho, že Alžbeta zvoláva požehnanie na plod jej života (porov. v. 42). Čas pred narodením tak pre oboch poukazuje na prirodzenú krehkosť a pominuteľnosť. Biologicky nie sú schopní žiť samostatne. Nemôžu konať verejne. Sú závislí na životoch svojich matiek. Nikto na svete ich ešte nevidel ani nepočul.V tej istej chvíli sa ale ukazujú aj rozdiely. Ježiš, napriek tomu, že do sveta vstúpil časovo až po Jánovi, je predstavený ako niekto dôležitejší. Napovedá tomu správanie nižšie postavených. Matky Alžbety a dieťaťa Jána. V momente prvého kontaktu, teda pri Máriinom pozdrave, sa obaja podľa svojich možností svojsky zachovali. Ján sa v Alžbetinom lone zachvel (dosl. poskakoval) (porov. v. 41). Tým jednak odkazuje na eschatologické poňatie a jednak na silný a jediný možný signál, ktorý mohol cez svoju matku dať. V prvom prípade možno dedukovať radosť (porov. v. 44), ktorú proroci predpovedali pri príchode Božej spásy. Druhý význam hovorí, že je bežné, že pri stretnutí nerovne postavených osôb, je to tá nižšie postavená, ktorá sa snaží na to reagovať. V prípade Alžbety je na objasnenie potrebná výpomoc. Text hovorí, že Alžbetu naplnil Duch Svätý (porov. v. 41.). Ten vnuká slová: „Požehnaná si medzi ženami a požehnaný je plod tvojho života. Čím som si zaslúžila, že matka môjho Pána prichádza ku mne?“ (v. 42.43) Ide o toho istého Ducha Svätého, ktorý mal úlohu v počatí Ježiša. (porov. v. 35) Najprv cez matku Krstiteľa zvoláva požehnanie na matku i dieťa, čo sa neskôr stalo súčasťou katolíckej modlitby Zdravas. Následne akoby Márii Alžbeta vzdávala poctu. Hoci je staršia používa titul „matka môjho Pána.“ To možno chápať v ľudskom zmysle, ako titul pozemského vládcu, no citlivý čitateľ v „Pánovi“ vidí grécky ekvivalent pre Božie meno. Nadôvažok sa vo v. 45 dostáva Márii prvý makarizmus (prehlásenie niekoho za blahoslaveného) v Lukášovom evanjeliu. Ježiš sa ešte nenarodil. No jeho zvesť ho isto predchádzala.
Biblické exkurzy – Tretia adventná – „Byť hladný a smädný po spravodlivosti„.
Lk 3,10-18
Boží hlas, ktorý zaznel nad Jánom Krstiteľom – a evidentne zaznieval aj z neho – privádzal k nemu mnoho ľudí. Oslovovalo ich jeho hlásanie pokánia. Cítili, že ich život potrebuje zmenu, nový impulz. Tušili, že práve od stretnutia s Jánom sa môže nanovo začať, že tento prorocký učiteľ ich môže niečo dôležité naučiť. Preto svoj záujem prejavili najjednoduchšie ako sa dá – otázkou. Tá bola formulovaná nanajvýš pragmaticky: „Čo máme robiť?“. Opakuje sa hneď trikrát za sebou a zaznieva z úst troch rozličných skupín: zástupov, mýtnikov a vojakov. Jánova odpoveď je tiež trojitá postupne vykresľuje pýtajúcim sa sociálnym vrstvám čo to znamená vyrovnať chodníky. Spoločným menovateľom je spravodlivosť. Ján Krstiteľ na ňu kladie dôraz osobitným spôsobom pre každú skupinu. Ľuďom v zástupe odporúča spravodlivosť ako solidaritu. Je to úplne najzákladnejšia rovina tejto spravodlivosti. Akoby chcel povedať: Buďte ľudia! Podeľte sa o odev i o jedlo, aby nebolo medzi vami núdzneho. Pre evanjelistu Lukáša je typické dávať veci do páru. Preto tu v úvode svojho evanjelia (Lk 3,11) ako aj v úvode Skutkov apoštolov (Sk 2,44-45) pripomína tento prvok boja proti chudobe. Druhá skupina s rovnakou otázkou – mýtnici – dostáva inú odpoveď. Nemá zneužívať svoj úrad postavenie na vlastné obohacovanie, ale má slúžiť spoločnému dobru. Rozdiel v odpovedi odráža rozdiel v postavení. Tretia pýtajúca sa skupina patrí k silovým rezortom. Ján Krstiteľ opäť zdôrazňuje, že spravodlivosť znamená nezneužívať svoju silu a výzbroj na hromadenie bohatstva. Takáto spravodlivosť bola príťažlivá, pretože riešila viaceré spoločenské problémy a preto sa stal Ján Krstiteľ obľúbeným kandidátom na Mesiáša – muža, ktorý by konečne nastolil spravodlivé a pokojné kráľovstvo Izraela. Samotný Ján to všetko označuje len za vodu. Pripomína, že ponára do vody, ale po ňom prichádza mocnejší ako je on sám. On bude ponárať do Ducha Svätého, ktorý je ohňom. A to je kvalitatívne neporovnateľne vyššia spravodlivosť. Nepochádza totiž z človeka a jeho snahy očistiť sa, ale je prejavom Božej moci. Tu je opäť dobre pozrieť sa na paralelné miesto v Skutkoch apoštolov, kde je Lukášom opísané naplnenie tejto Krstiteľovej predpovede, keď na učeníkov zostupuje Duch v podobe ohnivých jazykov. Zástupy, mýtnici i vojaci prišli s túžbou napraviť svoje „chodníky“ a odchádzali s prísľubom diaľnice. Prišli ponoriť sa do vôd Jordánu a Ján ich prekvapuje slovom o ponorení do Božieho Ducha.
Biblické exkurzy – Nedeľa Krista Kráľa – „V živote príde moment, kedy pre svoju sebaistotu odmietneme hľadať Pravdu„.
Jn 18, 33b-37
Poprední muži nadhodili tému resp. dve témy. Prvou je zachraňovanie, spása. A skutočne slovo spasiť, zachrániť sa v týchto troch monológoch vyskytuje podozrivo často. Poprední muži ho použijú dvakrát, vojaci raz, rovnako aj prvý lotor. Čo je ešte zaujímavejšie, v jedinom dialógu – medzi druhým lotrom a Ježišom – sa toto sloveso nenachádza vôbec. Druhou témou, ktorá je veľmi úzko spojená so zachraňovaním je titul židovského kráľa alebo ináč Mesiáša. Mesiáš znamená „Pomazaný“ (gr. Chrestos) a označuje „potomka kráľa Dávida“, ktorého Boh ustanoví „pomaže“ za kráľa svojou mocou a on znovu vybuduje kráľovstvo Izraela, v ktorom bude Boh zvrchovaným vládcom. Ježiša na kríži posmešne označujú za záchrancu, lebo ho považujú za neúspešného kandidáta na Mesiáša, ktorý nie je „pomazaný“ žiadnou mocou a nedokáže zachrániť ani seba, nieto ešte národ. Slovo „Mesiáš“ alebo „židovský kráľ“ sa tu vyskytujú tiež veľmi často. Poprední muži hovoria o „Božom Mesiášovi a vyvolencovi“, vojaci spolu s nápisom na kríži o „židovskom kráľovi“ a prvý lotor o „Mesiášovi“. Paradoxne druhý lotor nespomína ani zachraňovanie ani Mesiáša. Tri posmievajúce monológy sa od jediného dialógu líšia tým, že druhý lotor vôbec nepreberá agendu popredných mužov, ako to urobili vojaci i prvý lotor. Vychádza z reality a nie z predsudkov. Visí na kríži spolu s prvým lotrom a vie prečo je tam. Vie, že je to spravodlivé. Od popredných mužov tento druhý lotor preberá len informáciu o tom, že Ježiš iných zachraňoval a to nebolo podľa neho nič zlé. Druhý lotor vidí, že Ježiš je len obeťou svojho „zachraňovania“. Vidí, že židovským kráľom asi nie je, ale keď pre nejaké kráľovstvo takto trpí, musí to byť dobré kráľovstvo. A preto prosí Ježiša, aby si na neho spomenul v jeho dobrom kráľovstve. Nie v židovskom kráľovstve , ale v Ježišovom. A to je silná káva aj pre Ježiša na kríži. Ježiš paradoxne zachraňuje kajúceho a realistického lotra a vysvetľuje mu, že jeho kráľovstvo je rajom. Druhý lotor vsadil to posledné čo mal v rulete života na to najlepšie číslo aké si mohol vybrať a vyhral bank. Cenu si môže vybrať už za chvíľu. Ježiš mu totiž sľubuje, že už dnes. Toto Ježišovo „dnes“ je pozvaním vystúpiť z tieňa „popredných mužov“, „vojakov“ i „lotrov“ a uveriť, že Ježiš zachraňuje, aj keď sa tomu všetci „lotri“ posmievajú. Je to pozvánka byť „výnimočným lotrom“ resp. „lotrom – výhercom“
Biblické exkurzy – Tridsiata tretia nedeľa cez rok – „Iba v Bohu má všetko zmysel a stabilitu„.
Mk 13, 24-32
Príbehom z minulého týždňa o dare chudobnej vdovy v chráme sa zavŕšilo rozprávanie Markovho evanjelia o Ježišovom verejnom účinkovaní. Stať, ktorú budeme v rímskokatolíckej liturgii čítať v nadchádzajúcu nedeľu (Mk 13,24-32) je časťou Ježišovej eschatologickej reči, ktorá tvorí celú trinástu kapitolu. Po nej už Marek začína hovoriť o udalostiach Ježišových posledných dní. Táto Ježišova reč o posledných veciach tak tvorí akýsi medzistupeň medzi jeho účinkovaním medzi ľudom a pašiovými udalosťami. Zvláštne, Ježiš hovorí o posledných dňoch sveta pred poslednými dňami svojho pozemského života. Naše verše sú len časťou celej reči. Tá je Ježišovou odpoveďou na otázku Petra, Jakuba, Jána a Ondreja o konci chrámu. Chcú vedieť kedy to bude a aké znamenia tomu budú predchádzať (Mk 13,4). Ježiš odpovedá zoširoka a využíva túto príležitosť na poučenie svojich učeníkov o svojom druhom príchode, paradoxne ešte pred tým, ako sa im zjaví ako zmŕtvychvstalý a oni tak budú mať možnosť spoznať jeho plnú identitu. Zaujímavé je miesto, kde Ježiš túto reč prednáša. Je to Olivová hora, ktorá je na východ od mesta a chrámu. Až po dnešnú udalosť, Marek situuje Ježišovu prítomnosť v Jeruzaleme takmer výlučne do priestoru chrámu: počnúc „vyčistením“ chrámu, cez polemiky s rôznymi skupinami, až po pozorovanie darcov pri chrámovej pokladnici sa všetko odohráva práve tam. Ježiš potom vychádza z chrámu so svojimi učeníkmi a vystúpi na Olivovú horu. Tento pohyb sa deje po už spomínaných konfliktoch s vedúcimi skupinami Izraelského ľudu a v bezprostrednom kontexte slov o konci chrámu: Na poznámku jedného z jeho učeníkov o veľkoleposti chrámovej budovy Ježiš reaguje: „Nezostane tu kameň na kameni; všetko bude zborené“ (Mk 13,2b). Táto scéna môže pripomínať videnie proroka Ezechiela. Ten má videnie o Pánovej sláve, ktorá spočíva na cheruboch a napĺňa chrám. Hneď vzápätí sa hovorí o potrestaní skupiny vedúcich mužov Jeruzalema kvôli nevernosti Pánovým nariadeniam: budú vydaní do rúk cudzincov a padnú mečom. Videnie sa napokon završuje slovami: „Potom sa Pánova sláva vzniesla sponad stredu mesta a zastala nad vrchom, ktorý je východne od mesta“ (Ez 11,23). Tento obraz je zaiste predobrazom Babylonského zajatia a zničenia Jeruzalema. Pred samotným zničením Pánova sláva opustila chrám a vyšla na Olivovú horu. Podobne, Ježiš opúšťa chrám a vystupuje na tú istú horu a do chrámu sa v Markovom evanjeliu už viac nevráti. O návrate Pánovej slávy sa hovorí aj v našom úryvku a to v súvislosti so Synom človeka: „Vtedy uvidia Syna človeka prichádzať na oblakoch s veľkou mocou a slávou“ (v. 26). Už skôr v Evanjeliu sa Ježiš identifikoval s postavou Syna človeka, kde zároveň objasnil, že sláva, v ktorej príde je Otcova, teda Božia sláva: „Kto sa bude hanbiť za mňa a za moje slová pred týmto cudzoložným a hriešnym pokolením, za toho sa bude hanbiť aj Syn človeka, keď príde v sláve svojho Otca so svätými anjelmi“ (Mk 8,38). Ježiš je nositeľom Božej slávy. V ňom našla svoj príbytok a v ňom sa aj zjavila v celej svojej kráse. Miestom prebývania Božej slávy v Starom zákone bol Jeruzalemský chrám a tak Ježiš, ako ten, v ktorom prebýva Božia sláva, je skutočným chrámom, v ktorom majú ľudia prístup k Bohu.
Biblické exkurzy – Tridsiata druhá nedeľa cez rok – „Najbohatšia vdova„.
Mk 12, 38-44
Najprv si však predstavme vtedajšie spoločenské postavenie ovdovenej ženy. V myslení starovekého Blízkeho Východu nemohli ženy dediť. A podobne ako maloleté deti mali len minimum práv. Východiskom pre takéto ženy bol buď nový vydaj, alebo spoľahnutie sa na svojich synov, či iných dobrodincov. Najhoršie na tom tak bola bezdetná vdova, ktorá už nemala možnosť vstúpiť do nového manželstva. Starý Zákon vdovy a siroty považoval za symbol malosti a bezmocnosti. Zákon a proroci silno apelovali na morálnu povinnosť takýmto osobám pomáhať. No prax sa nie vždy tomuto ideálu približovala. Zo strany materiálneho zabezpečenia tak bola vdova človekom bez istého zázemia a vydaná napospas iným. Prvá časť úryvku spomína vdovy vo vzťahu ku zákonníkom. Jednou z výčitiek, ktoré im Ježiš adresuje, je, že „vyjedajú domy vdov.“ (v. 40) Nie je celkom isté, čo sa tým myslí. Samotná skupina zákonníkov pritom nepatrila k tým najmajetnejším. Kritika mieri na to, že sa neštítia pre svoju činnosť využívať aj sociálne slabších od seba. Nemusí pritom ísť iba o materiálnu podporu. Je možné, že zákonníci si od takých žien žiadali aj použitie ich domácnosti ako miesta na štúdium a učenie. Nepriamo z textu ale môžeme vyčítať aj samotný postoj vdov. Tie boli vedome alebo nevedome ochotné prehliadať objektívne zneužívanie. Takmer nič nevlastnili. A tak v podpore „náboženských aktivít“ videli možnosť nejako prispieť. To čo dávali zákonníkom, chceli dať Bohu. Veľmi dobre si boli vedomé svojho postavenia. Vo svojej ochote videli prejav svojej oddanosti a mála čo mohli urobiť. V podobnom duchu sa nesie aj druhá časť textu. Vtedajšou praxou bolo, že pred odovzdaním milodaru v chráme, musela peňažná suma prejsť kontrolou a schválením prítomného kňaza. Oproti sediaci Ježiš tak mohol mať o jednotlivých daroch veľmi dobrý prehľad. Všíma si, že medzi majetnými darcami sa objavuje „istá chudobná vdova.“ (v. 42) Tú následne pred učeníkmi chváli, že „pri svojej chudobe dala všetko, čo mala, celé svoje živobytie.“ (v. 44) Opäť sa tu ukazuje odovzdanosť toho, kto v spoločnosti patril na posledné priečky. Nie je úplne jasné, čo sa myslí slovom „živobytie“. Buď ide o celý majetok, alebo o sumu potrebnú na prežitie daného dňa. Obidva významy však poukazujú na dôveru voči Bohu. Tá je v tomto prípade reprezentovaná starostlivosťou o kult a posvätné miesto. Ako sú v danom biblickom texte predstavené vdovy? Ako osoby, ktoré vo svojej bezmocnosti úplne dôverujú Bohu. Nepohoršujú sa nad správaním zákonníkov a kňazov. Nekritizujú prepych chrámu a nákladnosť bohoslužieb. Vidia to čo často uniká aj samotným „Božím služobníkom. Že v skutočnosti pred Pánom nič nevlastníme a oproti jeho veľkosti ničím nie sme. Zároveň si uvedomujú, že Boh je dobrý a že ich miluje. A tak majú potrebu mu nejako svoju lásku opätovať.
Biblické exkurzy – Tridsiata nedeľa cez rok – „Najprv nohy, potom oči„.
Mk 10, 46b-52
Ježiš sa na svojej ceste do Jeruzalema dostáva do kontaktu s rôznymi osobami. Potulný učiteľ pritom plní funkciu očisťovateľa úmyslov. Niektorí od neho odchádzajú plní smútku a sklamania, iní, ako je to v nasledujúcom prípade, obdarovaní tým, čo si žiadali. V čítaní Markovho evanjelia sa dostávame do poslednej fázy Ježišovej púte do Svätého mesta. Predposlednou zastávkou pred bránami Jeruzalema sa stáva Jericho. Tam sa udeje uzdravenie slepca Bartimeja (Mk 10, 46b-52). Hoci by sa na prvý pohľad zdalo, že ide o bežný zázrak, jeho priebeh nám osvetľuje niečo viac. Má totiž nápadne podobné črty so žiadosťou Zebedejových synov (Mk 10, 35-45), ktorú sme počuli pred týždňom. V obidvoch úryvkoch sa totiž nachádzajú takmer identické kľúčové Ježišove otázky: „Čo chcete, aby som vám urobil?“ (v. 36) „Čo chceš, aby som ti urobil?“ (v. 51) V tomto článku sa teda vydám cestou porovnávania. Najprv sa pozrime na prístup, aký majú jednotliví protagonisti k Ježišovi. Dvaja bratia, apoštoli, prichádzajú s priamou žiadosťou: „Učiteľ, chceme, aby si nám splnil, o čo ťa poprosíme.“ (v. 35) Geografická blízkosť Jeruzalema im dáva tušiť, že nastolenie mesiášskeho kráľovstva je už nadosah. Ich pohľad je však čisto mocenský a politický. V Ježišovi vidia budúceho vládcu nad Izraelom, či nad celým svetom. Preto si chcú čo najskôr zabezpečiť výhodné pozície. Slepec však na seba upozorňuje výkrikmi: „Ježišu, syn Dávidov, zmiluj sa nado mnou!“ (v. 47) Aj Bartimejovo oslovenie má mesiášsky kontext. No na rozdiel od žiadosti apoštolov skôr volá o pozornosť a milosť. Ján a Jakub k Ježišovi pristupujú suverénne, takmer rovnocenne. Žobrák si je vedomý svojho postavania, a hoci nevidí, upriamuje svoju pozornosť smerom nahor. Titul Syn Dávidov v sebe podľa vtedajšej tradície zahŕňal aj schopnosť uzdravovania. Nasleduje Ježišova otázka, ktorá spája obidva príbehy. Rozdiel možno badať v tom, že apoštoli už nejaký čas patrili k Ježišovým najbližším. Mali stabilné miesto v Ježišovom vnútornom kruhu. U Bartimeja otázku predchádza Ježišovo pozvanie. Slepec sa pri volaní, podobne ako apoštoli, vzdáva všetkého čo má. Odhadzuje svoj plášť a kráča do neznáma. Nastáva čas sformulovať konkrétnu žiadosť. Obidve sú úprimné. Apoštoli chcú „aby sme sedeli v tvojej sláve jeden po tvojej pravici a druhý po ľavici.“ (v. 37) Po niekoľkých rokoch s Ježišom sa cítia v silnej pozícii. Ich vysnívaný kráľovský dvor je priam na dosah. Prednedávnom sa však s ostatnými „hádali, kto z nich je väčší.“ (Mk 9,34) Konkurencia je teda silná. Svoje povolania pochopili, ako postup do ďalšej fázy konkurzu na nových ministrov Božieho kráľovstva. Preto sa chápu príležitosti a predstavujú sa Ježišovi ako najschopnejší zaujať najvyššie posty. Opak o sebe tvrdí slepec Bartimej. Je si vedomý svojej neschopnosti. Pred Ježišom priznáva svoju slepotu a žiada jej odstránenie. „Rabboni, aby som videl!“ (Mk 10,51) Nežiada niečo dostať na základe svojich schopností, ale samotnú schopnosť veci plne a správne vnímať. Ježiš na žobráka reaguje okamžite a kladne. Jeho úmysel vyhodnotil ako dobrý a správny. Bez nejakého vonkajšieho úkonu ho na základe jeho viery uzdravuje. To sa nedá povedať o nádejach súrodencov. Ježiš žiadosť zamieta. Jediné čo im môže dať, je pitie kalicha a krst. Aj to však učeníci nechápu a nevidia, že Ježiš tým myslí účasť na svojom utrpení a zmŕtvychvstaní. Je zaujímavé podotknúť, že Bartimej Ježiša žiada v stave utrpenia a zažíva záchranu – spásu. Ján a Jakub pristúpili k Ježišovi v stave vnútornej slepoty. No na rozdiel od žobráka si ju nepriznávali. Za zmienku stojí aj okamžitý následok dvoch žiadostí. Tá prvá vyvolá v apoštolskom zbore mrzutosť (v. 41). Druhá robí z Bartimeja Ježišovho nasledovníka. Pripája sa k púti do Jeruzalemského chrámu, do ktorého mu jeho hendikep dovtedy vstup hatil.
Biblické exkurzy – Dvadsiata ôsma nedeľa cez rok – „Vytvoriť priestor pre niečo nové„.
Mk 10, 17-30
Minule sme počuli, ako bol Ježiš konfrontovaný s vtedajšou (a aj dnešnou) situáciou manželstva (Mk 10,1-12). Rešpektuje a uznáva ťažkosti, ktoré musia manželia znášať. Uznáva aj realitu, ktorú ponúka mojžišovské zákonodarstvo. Avšak nesúhlasí s jednoduchým a lacným riešením v tom čase rýchleho procesu rozvodu. Problematiku posúva k pochopeniu podstaty. Ide hlbšie a zameriava našu pozornosť na Boží úmysel, ktorý s manželstvom mal. Podobne je to aj s problematikou materiálneho bohatstva. Príležitosťou mu tentoraz nebola „akademická“ konfrontácia s učencami, ale žiadosť nadšeného mladíka. S ním si dovoľuje pedagogicky podstúpiť istý druh dialogickej hry. Najprv odmieta titul „dobrý“. Takto sa bráni, aby si ho mladík zaviazal. Nie všetko, čo povie, bude pýtajúcemu „po srsti“. Druhá časť otázky sa zaoberá jadrom veci. Mladík si žiada radu k tomu, aby obsiahol večný život. Ježiš neprichádza s ničím prevratným. Menuje mu prikázania. Všetky však pochádzajú z druhej tabule Desatora, kde sa nachádzajú prikázania vzťahujúce sa na vzťah k blížnym. A toto pokladá vo svojom pohľade za jeden z kľúčových prvkov. A čo vzťah k Bohu? Mladík následne Ježišovi takzvane nahraje na smeč. Vyznáva, že voči ostatným sa správa slušne a podľa pravidiel. Ukazuje spokojnosť so svojim životom. Určite ho nemožno obviniť z pokrytectva. Štylizuje sa do postoja rešpektovaného, vysoko postaveného človeka, filantropa, ktorý dodržiava všeobecne prijaté morálne zásady. Tie sú však viditeľné len navonok pred ľuďmi. Nie je to zlé. Naopak, chvályhodné. No to Ježišovi nestačí. A tak sa dotkne sféry, ktorú svojou náročnosťou neskôr prirovnáva k prechodu ťavy cez ucho ihly. Je ním to „jedno, čo mu chýba.“ Čo to je? Prvá časť Desatora sa zaoberá vzťahom k Bohu. Otázka by tak mohla skôr znieť: Kto to je? Je ním Boh. Je ním samotný Kristus. Ježiš mu ponúka seba. Žiada od mladíka, aby sa celého svojho majetku vzdal a rozdal ho chudobným. Bohatstvo a jeho možnosti žiť slušným životom totiž neponúka úplnosť, ktorú možno v tomto živote dosiahnuť. Ak totiž niekomu zabraňuje priblížiť sa k tomu podstatnému, je skôr na škodu. To podstatné je vyjadrené v požiadavke Ježiša nasledovať. Opäť sa tu ponúka niečo hlbšie a podstatnejšie, než ponúka „svetský“ pohľad na život. Žiť slušne a dobre je pekné. No ak tu chýba vzťah k Bohu (Kristovi), a snaha ísť za ním, tak človek ostáva voči Ježišovmu volaniu na polceste. To, čo mladíkovi chýbalo, stálo rovno pred ním a s láskou sa mu ponúkalo. Bol ním samotný Ježiš.Myslím si, že Ježiš priamo neodsudzoval mladíkov majetok alebo postavenie. Dotyčný si žiadal väčšiu dokonalosť. On mu ju ponúkol. No boháč bol tak zahľadený na svoj konkrétny život, že Ježiša prehliadol a nepochopil. A preto v ňom následný zmätok vyvolal smútok. Bohatstvo, ktoré ho s vedením Ježiša mohlo doviesť k tomu, čo mu chýbalo, sa mu tak nakoniec stalo prekážkou.
Biblické exkurzy – Dvadsiata šiesta nedeľa cez rok – „Krása vernej lásky“.
Mk 10, 2-16
Tajomstvo tohto života nespočíva v tom, že sme dokonalí, silní, sympatickí, bezchybní. Tajomstvo života spočíva v tom, aby sme sa stali milovanými vo svojej slabosti a krehkosti a aby sme milovali druhého v jeho slabosti a krehkosti. Je to schopnosť povedať: som verný človeku, ktorého milujem. V tomto evanjeliu Ježiš Kristus využíva záludnú otázku farizejov, aby hovoril o intímnom postavení každého vzťahu: o láske, ktorá sa dáva, ktorá dáva seba samu, ktorá dáva život. Pýtajú sa Ho, či sa muž môže rozviesť so svojou ženou, ako sa hovorí v Písme. Ježiš Kristus im ukáže iný spôsob, inú logiku. Spôsob a logiku božských vecí. Východiskom je otázka zákonnosti: Je to dovolené, alebo nie? No a táto otázka je v oblasti lásky otázkou priemernou. Logika toho, čo je zákonné alebo nezákonné, je logikou toho, čo sa môže alebo nemôže robiť, logikou práv a povinností, logikou hraníc vlastného konania a konania druhého, logikou vlastného osobného potvrdenia. A táto logika napĺňa srdce smútkom, zatvrdzuje ho. Môžeme urobiť stovky zákonných činov, a predsa sú prázdne, bez lásky. Božská logika je iná. Je mimo ľudskej logiky farizejov. Láska totiž presahuje to, čo je spravodlivé. Nikto, kto sa zamiluje, nepovie druhému človeku: „S tebou budem môcť plniť to, čo je dovolené, a vyhýbať sa tomu, čo je nedovolené“. Takáto láska zomiera. Pretože láska si vyžaduje stretávať sa, zdieľať intimitu, prijímať slabosti a krehkosti toho druhého, odpúšťať si, objavovať krásu milovaného človeka, byť plodný, spoločne snívať…. Keď človek zostáva v logike toto sa dá, toto sa nedá; keď sa uzatvára pred novotou, uzatvára sa pred láskou. Už neexistuje vzťah lásky, ale vzťah záujmu. Ježiš Kristus ponúka novú perspektívu: hovorí nám o začiatku stvorenia, o Božom pláne. Existuje plán života a krásy pre náš život. Ak žijeme život, náš vzťah s Bohom a s druhými, zredukovaný na to, čo je dovolené alebo nedovolené, žijeme ho chladne a staticky. Ak ho naopak žijeme s vedomím, že Boh sa naň pozerá s obdivom, uvedomujeme si, že Boh je súčasťou našich dejín, že chce, aby sme svoj život žili v láske. Ak viete, že Boh sa na vás pozerá s obdivom, uvedomíte si, že chyby druhého (manžela, manželky, detí, bratov, sestier, priateľov, …) sú súčasťou vášho vlastného dobrodružstva učiť sa umeniu milovať, umeniu podobať sa Ježišovi. Kedy máme milovať druhého človeka, len keď je dokonalý, bezchybný, milý, presný, užitočný, alebo skôr keď je slabý, krehký, chudobný, keď sa mýli? Všetci sme povolaní do vzťahov vernosti, do vzťahov, v ktorých budeme mať vždy milióny zámienok, aby sme toho druhého zavrhli (manžela, manželku, deti, súrodencov, príbuzných, priateľov, kolegov, …). Ale ak má druhý právo milovať len vtedy, keď si to zaslúži, potom človek nevie milovať, má srdce z kameňa, zatvrdnuté. V takom srdci nie je nádherný Boží obraz. Je zastretý, skrytý. A aby sme to pochopili, je potrebné naučiť sa umeniu malosti a slabosti, umeniu byť ako deti. Druhá časť evanjelia tam nie je náhodou. Skutočne milovať si vyžaduje byť v živote ako deti, ako tí, ktorí sa stále majú čo nové učiť. Učiť sa z ťažkostí, zo súžení, zo sklamaní. Ak je ten druhý len prostriedkom nášho vlastného naplnenia, toho, čo musíme, toho, čo je užitočné, ten druhý bude vždy nedostatočný. Na druhej strane, ak vnímame Boží pohľad na nás a na druhých, budeme sa chcieť z tohto pohľadu učiť každý deň, ako sa dieťa učí z láskyplného pohľadu svojich rodičov. Tajomstvo tohto života nespočíva v tom, že sme dokonalí, silní, pekní, bezchybní. Tajomstvo života spočíva v tom, aby sme sa stali milovanými v našej slabosti a krehkosti a aby sme milovali druhého v jeho slabosti a krehkosti. Je to schopnosť povedať: som verný človeku, ktorého milujem. A Ježiš Kristus vždy prichádza na pomoc našej slabosti. Neexistuje vzťah, ktorý by nebol povolaný prežívať umučenie, smrť a zmŕtvychvstanie Ježiša Krista: schopnosť stratiť seba samého, aby sme získali druhého, darovať život druhému, darovať sa druhému v každej situácii. Naša veľkosť sa začína vtedy, keď v Ježišovi Kristovi strácame seba samých z lásky, keď sa odvážime vstúpiť do jeho logiky večnosti, sebadarovania, obety.
Biblické exkurzy – Dvadsiata tretia nedeľa cez rok – „Milosrdný pohľad“.
Mk 7, 31-37
V dnešnom evanjeliu rozjímame o Ježišovom milosrdnom pohľade a jeho vplyve na náš život. Prvé nedeľné čítanie je z knihy Izaiáša. Text hovorí: „Povedzte malomyseľným: Vzchopte sa, nebojte sa, hľa, váš Boh! (…) Sám príde a spasí vás. Vtedy sa roztvoria oči slepých a uši hluchých sa otvoria. (…) Suchá pôda prameňom vôd“ (Iz 35, 4-7). Tieto slová Písma sa v plnosti napĺňajú pri Ježišovi. On je ten, ktorý napĺňa to, o čom hovorili proroci, On je ten, ktorý navracia hluchým sluch a slepým zrak. Aj v našom živote Ježiš koná zázraky. Často to však nie sú zázraky vonkajšie, ale vnútorné. Aj dnes pôsobí vo vnútri každého človeka. Niekoľko príkladov: dáva nám uvedomiť si náš život ako dar od Boha; dáva nám vnímať veľkosť poznania, že nám Boh odpustil naše hriechy; dáva nám milosť uvedomiť si skutočnú prítomnosť Ježiša v Eucharistii. Boh vždy pôsobí v ľuďoch. Zamyslime sa na chvíľu nad tým, ako Ježiš prichádza na pomoc ľuďom v núdzi. Vnímajú to ľudia okolo neho, keď s úžasom vykrikujú: „Dobre robí všetko: aj hluchým dáva sluch, aj nemým reč“. Ježiš vždy milosrdne hľadí na tých, ktorí sú v núdzi. Ježiš sa s láskou pozerá na každého človeka, ktorý trpí: na toho, kto nerozumie nejakej okolnosti vo svojom živote, na toho, kto trpí kvôli niečomu, čo sa mu zdá byť nespravodlivosťou, na toho, kto sa cíti opustený kvôli smerovaniu svojho života, atď… Na ľudí, ktorí trpia, odpovedá Boh milosrdným pohľadom. Hovorí nám: „Effeta“, to znamená: „Otvor sa“. Otvor sa Božej láske, otvor sa jeho odpusteniu, otvor sa jeho láskyplnému pôsobeniu. Všetky zázraky sveta nie sú ničím v porovnaní s Božou láskou: „Či sa nedokážeme nechať pohnúť touto nesmiernou Božou láskou?“ Boh robí v našom živote veľké veci. Tí, ktorí sú uzdravení v úryvku z evanjelia, nerešpektujú Božiu prosbu: nešíriť tento zázrak. Práve oni si dokonale uvedomujú veľké Božie veci. Na druhej strane si možno neuvedomujeme veľké zázraky Božej lásky v našom živote. Pokúsme sa napodobniť tento Ježišov milosrdný postoj, tento postoj pomáhať všetkým ľuďom v núdzi. Pápež František ho nazýva „kultúrou stretnutia“. Vychádzať v ústrety potrebám druhých, počúvať tých, ktorí sú v núdzi, sprevádzať tých, ktorí sú sami. Hlavnou prekážkou je naše vlastné sebectvo, hľadenie na seba a nevnímanie potrieb druhých. Preto nesmieme nikoho vylučovať, nesmieme nikoho súdiť. Nemajme predsudky voči druhým, pretože to druhým škodí a vylučuje ich. Prosme Pána o jeho milosrdný pohľad, aby sme mohli vždy pomôcť ľuďom v núdzi okolo nás.
Biblické exkurzy – Dvadsiata druhá nedeľa cez rok – „Od tradície k podstate“.
Mk 7, 1-8. 14-15. 21-23
Po päťtýždňovom jánovskom exkurze sa vraciame späť k evanjeliu podľa Marka. Spis sme opustili v druhej polovici júla v 6. kapitole pri tom ako sa k Ježišovi a jeho učeníkom, ktorí hľadali oddych, zhŕklo množstvo ľudí. (Mk 6,30-34) Ježiš sa pri pohľade na zástup nad nimi zľutoval. Nasleduje opis prvého rozmnoženia chlebov (Mk 6,35-44), ktoré nám liturgia nahradila 6. kapitolou z Jánovho evanjelia. Preskakujeme následný Ježišov zázrak kráčania po mori (Mk 6,45-52) a aj uzdravenia v genezaretskom kraji (Mk 6,53-56). Dostávame sa tak ku siedmej kapitole, konkrétne k jej prvej polovici. Debata, ktorá v našom úryvku prebieha sa dotýka viacerých predmetov. Liturgia text navyše tematicky porozstrihovala a niektoré pasáže vynecháva. Aby sme však ostali v kontexte rozoberme si najprv jeho štruktúru. Základne delenie pozostáva z dvoch diskusii s Ježišom. Prvú začínajú farizeji a zákonníci a týka sa tradície otcov (Mk 7,1-15). Druhú oživujú Ježišovi učeníci, keď sa vracajú k jednej časti predchádzajúcej debaty, konkrétne k rituálnej čistote (7, 17- 23). Rozoberme si to teraz ešte podrobnejšie. Na scénu najprv prichádza „náboženská inšpekcia“ z Jeruzalema, ktorá zisťuje u Ježišových učeníkov nedostatky v oblasti rituálnej čistoty pri stravovaní (v. 1-2). Keďže Marek píše pre kresťanov nežijúcich v židovskom prostredí, podáva vysvetlenie miestnych reálií (v. 3-4). Nasleduje otázka inšpektorov na Majstra skupiny (v. 5) a Ježišova odpoveď, v ktorej pomocou citácie Izaiáša poukazuje na nezrovnalosť medzi praktizovaním tradície a Božou vôľou (v. 6-8). Ako príklad Ježiš používa prax obetovania Bohu prostriedky na zaopatrenie rodičov (v. 9-13). Ten v liturgii vynechávame. Ježiš potom zvoláva ľudí a podáva autoritatívne vyhlásenie o rituálnej čistote všetkých pokrmov (v. 14-15). Preskakujeme aj v. 16 pretože ho neobsahujú závažné rukopisy. Takisto nepočujeme ani prvú polovicu druhej scény, kde sa dej presúva do domu a kde si učeníci žiadajú dovysvetlenie (v. 17-20). Čítanie pripája len jej záver (v. 21-23), v ktorej Ježiš ponúka katalóg nerestí, ktoré z človeka vychádzajú a ktoré ho naozaj poškvrňujú. Čo si z toho teda máme zobrať? Poukážem tu na dve veci. Praktiky, ktoré evanjelista kritizuje, sa ako príkazy v Tóre priamo nenachádzali. Je totiž známe, že v tom období sa farizeji snažili chrámové praktiky aplikovať aj v bežnom živote. Zmyslom bola úprimná snaha o ochranu predpisov, ktoré v Tóre boli. Tým, že sa zvýšili kritéria správania, sa malo zabrániť vôbec porušenia toho, čo bolo prikázané bežne. Tento jav vystupoval hlavne v dobách, kedy bola náboženská identita židov ohrozená vonkajším tlakom.Druhov dôležitou vecou k pochopeniu, je koncept rituálnej čistoty. V staroveku nebol cudzí pre takmer žiadne náboženstvo. Čistota je v tomto zmysle dispozícia, ktorá sa vyžaduje, aby sa človek mohol priblížiť k posvätným veciam. Strácala sa, bez ohľadu na mravnú zodpovednosť, fyzickým dotykom. Dôvody a objekty boli pritom rôzne, z ktorých zmysel mnohých dnes už ani nemáme šancu poznať. Ich obsah nám ponúka hlavne pasáž knihy Levitikus k. 11-16. Boli to veci, ktoré sa týkali hygieny (smeti, skazenosť, choroby) a nebezpečenstva odpadnutia od viery (predmety a zvieratá používané a uctievané v cudzích kultoch). Osobitnou kategóriou boli taktiež veci spadajúce do Božej sféry akou boli kultové priestory a predmety, či oblasti nad ktorými mal moc iba Boh, akou bol zrod života (výron semena, menštruácia) a jeho smrť (mŕtvola). Čistota tak pre starovekého človeka vytvárala mantinely pre správne chovanie. Je teda Ježiš proti tradícii a náboženským praktikám? Myslím, že sa na to nedá odpovedať kladne. Je jasné, že mnohé z nich sám Ježiš dodržiaval. Zmyslom tohto evanjeliového úryvku spočíva inde. Tradície a rituály majú zmysel len dovtedy, pokiaľ nám pomáhajú plniť Božiu vôľu.
Biblické exkurzy – Dvadsiata prvá nedeľa cez rok – „S Kristom budeš v živote stále na križovatke viery“.
Jn 6, 60-69
Už počas svojho dialógu so Židmi, keď sa Ježiš predstavoval ako chlieb života, ešte pred tým než povedal: „Kto je moje telo a pije moju krv, má večný život“ (v. 54), vo v. 47 vyhlásil: „Kto verí, má večný život“. Je to práve nevera, ktorá núti tých niektorých učeníkov z úvodu dnešného evanjelia (Jn 6,60-69) vyhlásiť Ježišove slová za tvrdú reč, ktorá sa nedá počúvať (v. 60). Ježiš im jasne hovorí: „Duch oživuje, telo nič neosoží. Slová, ktoré som vám povedal sú duch a život“ (v. 63). Ježiš poukazuje na to, že nehovorí o tele z mäsa a kostí. Je jasné, že sa nejedná o požívanie takéhoto tela. Telo z mäsa a kostí v konečnom dôsledku ostane v tomto svete, teda nič neosoží. To, čo dáva život je duch a tým oživujúcim duchom sú Ježišove slová a na ich požívanie je potrebná viera. Ježiš hovoril vo svojej reči o sebe ako o chlebe, teda ako o pokrme, ale nie ako o pokrme pre materiálny život. To im „vytmavil“ už v samotnom úvode ich dialógu: „Nehľadáte ma preto, že ste videli znamenia, ale preto, že ste jedli z chlebov a nasýtili ste sa. Nezháňajte sa za pominuteľným pokrmom, ale za pokrmom, ktorý ostáva pre večný život, a ten vám dá Syn človeka“ (vv. 26-27a). On je chlebom zostupujúcim z neba a to je chlieb z inej sféry, nie materiálnej. Charakteristikou chleba, ktorý zostupuje z neba, teda Božieho chleba je, že dáva život (v. 33). Ježiš, keďže dáva večný život a má moc vzkriesiť v posledný deň (vv. 40.54), je tým pravým chlebom, ktorý zostupuje z neba. A tento chlieb sa je tak, že sa v neho verí: „Ja som chlieb života. Kto prichádza ku mne, nikdy nebude hladovať, a kto verí vo mňa, nikdy nebude žízniť“ v. 35. A len ten, kto verí, môže jesť telo syna človeka a piť jeho krv, lebo vie, že tieto Ježišove slová nie sú výzvou ku kanibalizmu, ale k viere a k zjednoteniu života s Ježišovým životom, podobne ako sa to deje v materiálnej sfére u toho, kto požíva materiálny pokrm a nápoj. V eucharistii sa to deje nemateriálnym spôsobom – prijať eucharistický pokrm a nápoj s vierou v Kristovu prítomnosť, v prítomnosť jeho života, znamená vyjadrovať túžbu žiť život v zjednotení s tým, ktorého život sa pod spôsobom materiálneho pokrmu a nápoja prijíma. Pre tých, čo neveria, zostáva otázka: „Ako nám tento môže dať jesť svoje telo?“ (v. 52) bez odpovede. Ježiš sa čuduje ich neschopnosti prijať tieto jeho slová s vierou a teda ich neschopnosti vykročiť z čisto materiálneho videnia reality života a prekročiť do perspektívy života v plnosti. Ak je toto šokom, ešte väčším bude zistenie – alebo lepšie v slovníku tejto záverečnej časti šiestej kapitoly „spoznanie“ – že práve tento Ježiš, Syn človeka, teda v plnosti ľudským, je v plnosti zjavením Božej tváre: „A čo až uvidíte Syna človeka vystupovať ta, kde bol predtým?“ (v. 62a). Posolstvo ďalších veršov zostáva jednotné: viera v Ježiša a jeho slovo je otázkou života a smrti. To reprezentujú dve postavy: ten, čo Ježiša vydá (v našom preklade „zradí“, vv. 64.70-71) a Peter (vv. 68-69). Ježiš zakončuje odpoveď učeníkom slovami: „Ale niektorí z vás neveria“ (v. 64) a evanjelista zdôrazňuje, že Ježiš vedel, ktorí neveria a kto ho vydá (zradí). Neviera vedie k vydaniu Ježiša na smrť. V skutočnosti však ten, čo neverí, vydáva seba samého smrti – tak ako to bolo potom s tým, kto ho vydal – samozrejme nie telesnej, ale duchovnej, večnej.Peter, naopak, vo svojej odpovedi Ježišovi vyjadruje vieru, že Ježišovo slovo dáva život: „Ty máš slová večného života. A my sme uverili…“ (vv. 68b-69a). Petrova výpoveď sa stáva vzorom pre postoj každého Ježišovho učeníka – vo viere v životodárnosť Ježišovho slova učeník spozná, že Ježiš je Božím Svätým (v. 69b), pravým poslom od Boha, Synom človeka, ktorý vystúpi tam, kde bol predtým. Ježišov učeník vierou v Ježiša a jeho slovo prekračuje do reality života v plnosti, ktorý je večný, bez smrti, lebo kto požíva tento chlieb, teda kto verí v Ježiša a teda žije jeho životom, neumiera: „Toto je ten chlieb, ktorý zostupuje z neba, aby nezomrel nik, kto bude z neho jesť!“ (v. 50).
Biblické exkurzy – Dvadsiata nedeľa cez rok – „Kristovo telo by malo mať dopad aj dlho po tom, čo opustíme posvätný priestor“.
Jn 6, 51-58
Z tohto záveru vidno, že Ježiš svojich poslucháčov nešetrí. Neprispôsobuje sa ich mysleniu, ale hovorí otvorene. Je mu jedno, čo si o ňom budú myslieť. Zároveň nemá potrebu všetko dopodrobna vysvetľovať. Svojich oponentov konfrontuje s vecami tak ako sú. A ako budeme počuť o týždeň, jedná sa naozaj o „tvrdú reč“. Pozrime sa na tento príklad. Výrok, ktorý sme počuli už minule – „Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba. Kto bude jesť z tohto chleba, bude žiť naveky. A chlieb, ktorý ja dám, je moje telo za život sveta.“ (v. 51) – , vzbudzuje u poslucháčov akési podozrenie z kanibalizmu. („Ako nám tento môže dať jesť svoje telo?!“ v. 52) No Ježiš sa to nesnaží zmierniť nejakým dovysvetlením. Práve naopak. Výrok vystupňuje do, na prvý pohľad, ešte väčšej absurdnosti: „Veru, veru, hovorím vám: Ak nebudete jesť telo Syna človeka a piť jeho krv, nebudete mať v sebe život…“ (v. 53 atď.) To, v čom vtedajší poslucháči videli pohoršlivé bláznovstvo, dnešní čitatelia vidia ako zjavenie o tajomstve eucharistie.No aby sme si aj dnes vzbudili trochu radikálnosti a šoku, ktoré so sebou toto odhalenie prináša, pozrime sa na jeden detail. Konkrétne na dve slová. Pri vyjadrení slovesa „jesť“ totiž grécky originál používa dve rozličné slovesá, čo slovenský preklad nezachycuje. Mnohí exegéti tomu samozrejme neprikladajú osobitný význam. Ide o obdobný prípad ako použitie rôznych tvarov na vyjadrenie lásky pri udelení pastierskeho úradu Petrovi na konci evanjelia (k. 21). No ak boli rôzne slovesá použité zámerne, ide o vec hodnú na zamyslenie.Až do verša 53. sa v 6. kapitole na opis jedenia (chleba a rýb ľuďmi pri rozmnožení, manny na púšti, jedenie Ježišovho tela) používa sloveso φάγω. Doktorka Panczová mu vo svojom slovníku (Grécko-slovenský slovník. Od Homéra po Kresťanských autorov; Bratislava, 2012) prisudzuje tieto významy: 1. jesť, 2. hrýzť, 3. stravovať. Od verša 54. („Kto je moje telo a pije moju krv, má večný život a ja ho vzkriesim v posledný deň.“) až do konca kapitoly sa takmer výlučne, a to v kontexte jedenia Ježišovho tela a pitia jeho krvi, používa sloveso τρώγω. Tá istá autorka ho vysvetľuje takto: 1 (u zvierat) hrýzť, kúsať, žuť, chrúmať, 2. (u ľudí) jesť (zeleninu, ovocie, orechy a pod.). Toto druhé sloveso tak má oveľa väčší dôraz na fyzické rozomletie potravy zubami. (Niečo podobné ako u latinských slovies consumo a manduco).Ak by sme teda prijali tento pohľad, môžeme povedať nasledovné. Ježiš vyostruje svoje výroky a žiada od ľudí aby doslova jeho telo vo svojich ústach rozžuli. Niečo prežúvať je predsa len iné ako niečo jednoducho zjesť. Aplikovaním na eucharistického Ježiša to nemusí byť až tak čudné, ak si uvedomíme, že obraz trávenia, či prežúvania pozná aj židovská, či kresťanská spiritualita. Tie takto opisujú prístup k Svätému Písmu. A tak ako pri slávení liturgie má Božie slovo ostávať v našich srdciach aj po jeho vypočutí, podobne by to malo byť aj s Ježišovým telom a krvou. Nemáme ich len jednoducho prijať. Máme z nich využiť všetko. To telo sa má stať súčasťou nášho i tela aj života. Prijímanie (jedenie) by malo mať dopad aj dlho po tom, čo opustíme posvätný priestor.
Biblické exkurzy – Šestnásta nedeľa cez rok – „Ježiš mení ľudské vnútro“.
Mk 6, 30-34
Najprv si však evanjeliový úryvok 16. nedele v období cez rok, v cykle B, (Mk 6,30-34) zaraďme do kontextu susediacich textov. Priamo nadväzuje na Ježišove inštrukcie k misijnej činnosti (6, 7-13), ktoré sme počuli pred týždňom. Medzi tým je vsunutý „flashback“, ktorý hovorí o mučeníckej smrti Jána Krstiteľa (6, 14-29). Ten liturgia rezervovala na sviatok, ktorým si túto udalosť pripomíname (29. august). Po preberanej stati nasleduje rozprávanie o prvom rozmnožení chleba. (Mk 6,35-44). Liturgia ho v nasledujúce nedele nahrádza verziou z Jána a nasledujúcou „rečou o Eucharistii“. (Jn 6) Učeníci sa teda vracajú z prvej misie medzi ľuďmi a rozprávajú Majstrovi o svojich úspechoch. Ten sa rozhodol, že je čas na odobratie sa do ústrania a oddych. (porov. Mk 6, 31.) Ježiš tu prejavuje to, čo sa moderne vyjadruje termínom „pastoračná múdrosť“. Chce apoštolom (vyslaným) dopriať „zdravotnú prestávku“. Jedným z dôvodov je aj to, že „stále prichádzalo a odchádzalo mnoho ľudí a nemali sa kedy ani najesť“ (6,31). To má očividne vzťah aj s nasledovnou udalosťou rozmnoženia chlebov. Niektorí exegéti odkazujú aj na predobraz eucharistie, čo by sa dalo vyložiť tak, že neboli podmienky (podobne ako v Mk 3,20) na vhodné na vytvorenie eucharistického spoločenstva. Ľud však družinu apoštolov s Ježišom predchádza. Keď teda prišli na destináciu „dovolenky“, čakal ich túžiaci dav. Tu nastáva zlom. „Keď vystúpil a videl veľký zástup, zľutoval sa nad nimi, lebo boli ako ovce bez pastiera.“ (Mk 6, 34). Prvý dôležitý element je použitie slovesa „σπλαγχνίζομαι“, čo znamená „cítiť ľútosť, zľutovať sa“. To sa v Novom Zákone používa veľakrát. Nadväzuje na starozákonné obrazy Boha, ktorý sa rozhodne nevykonať spravodlivý trest, ale z vnútorného pohnutia odpúšťa previnenia. Ježiš mení kurz. Sám vedie iniciatívu a zabúda na zaslúžený oddych. Pohľad mu doslova „mení vnútro“. Druhý element je pripodobnenie ku pastierskej praxi. „Boli ako ovce bez pastiera.“ Aj tento element je bohato zasupený v Starom zákone. Pozrime len na prvé čítanie (Jer 23,1-6). Obraz oviec bez vedenia bol u prorokov kritika nedobrého a zanedbaného plnenia vodcovskej úlohy. Poverení v poverení zlyhali, a tak sa pastorácie ujíma sám Boh. Ježišova následná aktivita je opísaná činnosťou vyučovania. Ľud bol hladný po slove. A to má podľa Ježišovho srdca (odkaz na použité sloveso „zľutovať sa“) prednosť pred právom na osobné voľno.
Biblické exkurzy – Desiata nedeľa cez rok – „Riešenie v podobe obvinenia Krista, to nie je riešenie“.
Mk 3,20-35
Satan patrí v Biblii jasne medzi negatívne pomenovania. Najčastejšie si ho spájame s démonickou bytosťou, ktorá dokáže posadnúť človeka, alebo niekoho pokúša. Satan je ústredným motívom stati Marek 3,20-35. Hoci v ňom na prvý pohľad vôbec nie je osobne prítomný. Ak sa však pozrieme na hebrejský význam tohto pomenovania, čo znamená protivník, tak jeho úlohu tam preberajú ľudia útočiaci na Ježiša. A prekvapujúco aj takí, od ktorých by sme to nečakali.Stať sa točí okolo Ježišovej identity. Ježiš sa nachádza v istom dome. Tam k nemu prichádzajú „zákonníci, čo prišli z Jeruzalema“ (v. 22). Nevedia sa vysporiadať s Ježišovou schopnosťou vykonávať úspešné exorcizmy. Vedia, že mu to pridáva na kredite. Sú bezradní. Ježiš totiž nezapadá do ich schém. Ponúkajú teda riešenie v podobe obvinenia. Zaútočia naňho s tým, že vykonštruujú teóriu o Ježišovom spriahnutí s Belzebulom, vďaka ktorému má moc nad démonmi. Ježiš sa bráni logickou argumentáciou. Prečo by satan bojoval taktikou, kde by sám útočil na vlastných? Využíva pritom obraz kráľovstva a domu (rodu). Zo skúsenosti dejín bolo známe, že ak sa nejaká ríša začala zmietať vo vnútorných konfliktoch, tak bolo len otázkou času, kedy niekto využije príležitosť. Buď taká ríša padne pod tlakom vonkajšieho nepriateľa, alebo jej význam a moc rozdelením výrazne upadne. Ak by podobne proti sebe bojovali aj zlí duchovia, tak by nemali čas ani energiu nejako vôbec pôsobiť. Skutočnú príčinu svojej schopnosti exorcizmu vysvetľuje Ježiš ďalším príkladom. Hovorí o silnom mužovi brániacom svoj dom. Jediný spôsob, ako ho z toho domu dostať je, že musí prísť niekto mocnejší. A to je aj tajomstvom Ježišovho úspechu. On je mocnejší ako démoni. Preto ich môže vyhnať. Nemajú na neho vplyv a nemôžu ho ani poraziť, či mu uškodiť. Podobne dopadli aj „satani“ v podobe zákonníkov. V rozhovore a sile argumentov sa Ježiš ukázal ako mocnejší. No zákonníci, zdá sa, tu neboli jediní a ani najhorší protivníci.Úryvok lemujú dve zmienky o Ježišovej rodine (3, 20-21. 31-35). Hoci by sme predpokladali opak, tak ani ona nie je predstavená pozitívne. A j títo rodinní príslušníci pristupujú, podobne ako zákonníci, pre seba s dobrým úmyslom. Chcú vyriešiť otázku jedného z jej členov. Ani oni si s ním nevedia dať rady. Najprv (v.20-21) ho chcú stiahnuť z verejného priestoru. Argumentujú tým, že to nemá v hlave všetko v poriadku. Je zaujímavé, ako sa dodnes dá pod túto diagnózu skryť veľa vecí. Dnu sa však pre tlačenicu nedostali. A tak sa ho vo svojom druhom pokuse (v.31-35) snažia vylákať von. Využívajú pritom blízke pokrvné vzťahy. Ježiš však odoláva aj v tejto chúlostivej situácii. Aj z jeho príbuzných sa stali „satani“. Odbíja ich poukázaním na novú rodinu, ktorá sa vytvorila okolo neho počas jeho pôsobenia. Kritériom už nie je telesný pôvod, ale plnenie Božej vôle.Ježiš je skutočne silnejší ako satan. Dokazuje to pri výslovných manifestáciách démonov, ktorých vyháňa z posadnutej osoby. Odoláva protivníkom v podobe predstaviteľov náboženského života. A nepodľahne ani pokušeniu zo strany svojich najbližších. Je si vedomý toho, kým je a aké je jeho poslanie. Nikto mu v tom nemôže zabrániť.
Biblické exkurzy – Deviata nedeľa cez rok – „Boh nie je urážlivý egocentrista, ale štedrý altruista“.
Mk 2,26-3,6
Do atmosféry dnešného evanjeliového textu (Mk 2,23-3,6) nám pomôže vstúpiť prvé čítanie. To bolo vhodne vybraté z textu Desatora podľa knihy Deuteronómium (nachádzame ho aj v Ex 20). Hovorí sa tu o základe príkazu, o ktorom je debata v evanjeliovej epizóde. Základom je pamäť – na situáciu otroctva: „Pamätaj, že aj sám si bol otrokom v egyptskej krajine a že ťa Pán, tvoj Boh, vyviedol odtiaľ mocnou rukou a zdvihnutým ramenom. Preto ti prikázal, aby si svätil sobotu.“ Text odhaľuje, že Boh nechce, aby bol človek zotročený. Preto prikazuje svätiť sobotu. Svätiť tu teda znamená nebyť otrokom toho, čo človek robí ostatných šesť dní. Siedmy deň je deň Pána, avšak to sa prejavuje tak, že človek si má oddýchnuť od svojich prác. Príkaz je teda výrazne orientovaný na dobro človeka, nie na, takpovediac, dobro Boha. Deň Pána sa zasvätí tak, že sa vyzdvihne dobro človeka. Zároveň tento príkaz je silne solidárny: „Nebudeš konať nijakú prácu ani ty, ani tvoj syn, ani tvoja dcéra, ani tvoj sluha, ani tvoja slúžka […], aby si tvoj sluha a tvoja slúžka odpočinuli tak ako ty“ (Dt 5,14). Nemožno pre dobro jednej skupiny zotročiť inú. Ako už bolo naznačené, v istom zmysle by sme príkaz o siedmom dni mohli vnímať aj ako paradigmu všetkých Božích prikázaní. V židovskej tradícii sa o Šabate hovorí aj ako o neveste; jeho príchod v piatok večer sa slávi ako vítanie nevesty. To akoby vyzdvihuje jeho dôležitosť a výnimočnosť. Ak je v centre prikázania o tomto tak výnimočnom dni dobro človeka, o čo viac to platí aj o iných prikázaniach. Teológia Knihy Deuteronómium má v tom jasno. Mojžiš na záver svojej reči predstavuje zhromaždeniu Izraelitov Boží zákon a vyzýva ľud k jeho zachovávaniu slovami: „Predložil som vám život i smrť, požehnanie i kliatbu! Vyvoľ si život, aby si zostal nažive ty aj tvoje potomstvo“ (Dt 30,19). Vyvoliť si Božie prikázanie znamená vyvoliť si život, lebo to je jeho zámer – Boží zákon má na zreteli život, dobro človeka, nie dobro Boha. Boh nie je urážlivý egocentrista, ale štedrý altruista. Tieto základné princípy jasne vidno v Ježišovom konaní v dnešnom evanjeliu. Ježišove slová z prvej miniepizódy z obilného poľa: „Sobota bola ustanovená pre človeka, a nie človek pre sobotu“ (Mk 2,27), potvrdzujú zameranie príkazu o sobote na dobro človeka. Ďalej to potvrdzuje Ježišovo „gesto“ z nasledujúcej miniepizódy zo synagógy, keď káže človeku s vyschnutou rukou postaviť sa do prostriedku zhromaždenia. Zároveň sa na tomto mieste pýta, akoby mal pred sebou otvorenú knihu Deuteronómium: „Slobodno v sobotu robiť dobre alebo zle, zachrániť život alebo zničiť?“ (Mk 3,4). Aj keď odpoveď je evidentná aj pre neznalca príkazov o sobote, Ježišovi odporcovia sa odmietajú na tento príkaz pozerať cez takéto kritérium. Pri ochrane Božieho zákona, nechránia život, ktorý je v jeho centre, ale ho ničia: „Farizeji vyšli von a hneď sa radili o ňom s herodiánmi, ako ho zahubiť“ (Mk 3,6). Ak aj dnes chceme ohlasovať a horlíme za Božie prikázanie, majme na mysli, čo je zámerom každého prikázania, ktoré vychádza z jeho úst.
Biblické exkurzy – Siedma veľkonočná nedeľa – „Byť milovníkom Pravdy“.
Jn 17,11b-19
V úryvku z takzvanej Ježišovej veľkňazskej modlitby, ktorá nachádza svoj kontext v poslednej večeri Ježiša so svojimi učeníkmi môžeme sledovať silný reťazec pojmov a myšlienok. V úvode s dôrazom počúvame o Otcovom mene, ktoré on dal Ježišovi. Sila tohto dôrazu sa trošku stráca v našom súčasnom preklade. Grécky text v oboch veršoch zachováva úplne rovnaký výraz: ἐν τῷ ὀνόματί σου ᾧ δέδωκάς μοι (en to onómati su ho dédokás moi). Upravený text by vyzeral asi takto: „Svätý Otče, zachovaj ich v tvojom mene, ktoré si mi dal, aby boli jedno ako my. Kým som bol s nimi, ja som ich zachovával v tvojom mene, ktoré si mi dal.“ (Jn 17,11b-12a) Toto opakovanie nám prezrádza dve veci: zdôraznenie Otcovho mena a to, že ho on dal Synovi. Opakovaním aj toto istého slovesa vnímame, že Syn robí to isté čo Otec: zachováva v mene. Tento grécky datív však môže mať aj inštrumentálny význam, čo by sa teda dalo preložiť ako: zachovať ich svojím menom. Čitateľ Sv. písma sa pri tomto zdôrazňovaní mena len ťažko ubráni tomu, aby tu nevidel spojenie s udalosťou Exodu a konkrétnejšie s udalosťou zjavenia Božieho mena Mojžišovi. Toto Božie meno, ktoré je v židovskej tradícii sväté a preto nevysloviteľné a ktoré reprezentuje Boha samého, toto meno bolo dané Synovi.
Štrnásty verš znova nadväzuje na tieto myšlienky, keď hovorí: „Dal som im tvoje slovo.“Otec dal Synovi svoje meno a Syn im dal jeho slovo. V tejto reťazi sa zdá, akoby meno a slovo sa dali zameniť. Otcovo meno je jeho slovo. Aj z hľadiska jazykového môžeme povedať, že meno je vlastne slovo avšak toto slovo nesie v sebe celú osobu. Nasledujúci verš sa tiež vracia k myšlienke zo samého začiatku nášho úryvku. Ježiš tu vyslovuje svoju prosbu: „Neprosím, aby si ich vzal zo sveta, ale aby si ich ochránil(τηρέω (teréo)) pred Zlým,“ (Jn 17,15). Použité sloveso je tu pritom to isté ako v prípade prosby z jedenásteho a dvanásteho verša: „Zachovaj (τηρέω) ich vo svojom mene/svojím menom,“ (Jn 17,11). Aby sme to prepojenie mohli vnímať lepšie, použime to isté sloveso a Ježišovu prosbu zo štrnásteho verša parafrázujme: „Zachovaj (τηρέω) ich pre Zlým.“Byť zachovaný od Zlého znamená byť zachovaný v Otcovom mene alebo Otcovým menom.
Evanjelium pokračuje ďalej: „Posväť ich pravdou; tvoje slovo je pravda,“ (Jn 17,17). Po spojení mena a slova, prichádza spojenie slova a pravdy. Ak je slovo pravda mohli by sme znova parafrázovať: „Posväť ich slovom.“ Vzniká nám tak reťaz: meno – slovo – pravda. Uprostred stojí slovo. Pri toľkonásobnom opakovaní slova slovo sa čitateľ znova ťažko ubráni, tentoraz, aby si nespomenul na prológ Jánovho Evanjelia: „Na počiatku bolo Slovo a Slovo bolo u Boha a to Slovo bolo Boh,“ (Jn 1,1). Toto Slovo je Ježiš sám. V tomto Slove, ktoré je pravdou majú byť učeníci posvätení. A v už spomenutom štrnástom verši sme sa dozvedeli, že Syn dal toto Slovo učeníkom – dal im teda seba samého. Myšlienkovo tu zapadá záver dnešného úryvku. Ježiš, tým, že sa dáva sa posväcuje: „Za/pre nich sa ja sám posväcujem“ (Jn 17,19). Používa sa tu predložka ὑπέρ (hyper), ktorá je dôležitá v kontexte Eucharistie. V Lukášovom Evanjeliu Ježiš pri poslednej večeri hovorí: „Toto je moje telo, ktoré sa dáva za (ὑπέρ) vás … Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi, ktorá sa vylieva za (ὑπέρ) vás,“ (Lk 22,19.20). Ježiš sa dáva celý, dáva svoj život a tak sa posväcuje. Tak sú posvätení aj učeníci, lebo v nezištnom dávaní svojho života za/pre druhých človek nachádza pravdu o svojom živote. Ježiš sa s touto pravdou dokonca stotožňuje. Hovorí: „Ja som cesta, pravda a život,“ (Jn 14,6). Ježiš je touto pravdou, lebo jeho celé bytie je darovaním sa a to darovaním sa úplným.
Biblické exkurzy – Piata veľkonočná nedeľa – „Byť ratolesťou a „ostávať“ v Ježišovi, nie je úplne to isté“.
Jn 15,1-8
Podľa vízie prorokov mal teda viničom/vinicou byť Boží ľud, ktorý mal prinášať ovocie Bohu. Izrael mal slúžiť Bohu. V Jánovom evanjeliu však Ježiš hovorí: „Ἐγώ εἰμι ἡ ἄμπελος ἡ ἀληθινὴ (egó eimi he ámpelos he alethiné) /Ja som pravý vinič.“ (Jn 15,1) Biblisti sa zhodujú, že výraz „Ja som…“ po grécky ἐγώ εἰμι (egó eimi) je v Jánovom evanjeliu odkazom na Božie meno, ktorým sa Boh predstavuje Mojžišovi, keď sa mu zjavuje v horiacom kríku (porov. Ex 3,14). Ježiš akoby celú logiku otáčal: pravý vinič nie je Izrael, ale on, ten, ktorý je s Otcom jedno (ako to „pred chvíľou“ vysvetlil svojim učeníkom v kapitole 14), ktorý sa predstavuje jeho menom, on je pravý vinič, ktorý jediný môže prinášať pravé ovocie. Prirovnanie, ktoré sa používalo na ľud sa teraz používa na samého Boha v Kristovi! Kto komu teda skutočne prináša ovocie? To však nie je všetko. Ježiš ďalej hovorí: „ἐγώ εἰμι ἡ ἄμπελος, ὑμεῖς τὰ κλήματα (egó eimi he ámpelos , hymeis ta klémata)/Ja som vinič, vy ste ratolesti.“ (Jn 14,4) Tu nám osoží trošku si objasniť slovo ratolesti. Grécke slovo κλήμα (kléma) v podstate znamená konáre, alebo lepšie povedané malé konáre (keďže gréčtina má ešte aj iné slovo: κλάδος (kládos), ktorým označuje hrubšie konáre, ako sú napr. konáre stromov), a veľmi často sa toto slovo používa v spojení s viničom. To, čo sa u nás prekladá ako ratolesti sú vlastne konáre viniča, z ktorých potom vyrastajú už samotné strapce hrozna. Prečo je toto upresnenie dôležité? Ak povieme vinič, máme tým namysli celý „strom“ viniča, aj s jeho konármi. Ak tieto konáre odrežeme, už nepovieme, že je to vinič, ale len kmeň viniča, alebo čosi podobné. Konáre viniča bez viniča sú konáre viniča, ale vinič bez konárov nie je vinič! Dokonca v textoch Starého zákona nachádzame state, kde konáre viniča sú paralelou k viniču samotnému: „Syn človeka, akú prednosť má drevo viniča (ἄμπελος/ámplelos) medzi všetkými stromami, vetvička (κλήμα/kléma), ktorá je medzi stromami lesa?“ (Ez 15,2) Text z Jánovho evanjelia tak nie je obyčajným prirovnaním, ale stáva sa hlbokým textom o jednote Krista s jeho učeníkmi. Učeníci bez Krista sú len konáre, ktoré, tak ako to učeníkom vysvetľuje samotný Ježiš, samé od seba ovocie prinášať nedokážu; tak ako ich neprinášal ani Izrael. Dokážu to len v napojení na pravý vinič, ktorým je Kristus, ktorý je jedno s Otcom. Avšak Kristus nie je kompletným viničom ak nemá konáre! Ak má platiť, že je pravým viničom, je ním len so svojimi konármi. Na záver ešte čerešnička na torte. Asi najkrajší obraz vzťahu medzi Bohom a jeho ľudom je vo Svätom písme obraz ženícha a nevesty, alebo milého a milej. Milým je Boh a jeho milou je Izrael. A aj v tomto kontexte sa spomína vinica a vinič (ako to už dával tušiť aj citovaný text z Izaiáša). Milá v Piesni piesní hovorí:
„Ja patrím svojmu milému a jeho túžba za mnou nesie sa.
Poď, milý môj, zájdime na vidiek, nocujme v dedinkách!
Včasráno pôjdeme do viníc pozrieť sa na vinič, či sa už rozvíja, či sa kvet otvára, či kvitnú granátovníky.
Tam ti dám svoju lásku.“ (Pies 7,11-13)
Biblické exkurzy – Tretia veľkonočná nedeľa – „Minimálne to po Veľkej noci nie je vždy až tak zjavné. Ježiš sa už nedá chytiť. Ježiša treba nájsť, alebo rozpoznať„.
Jn 20,19-3
Celá stať je pokračovaním príbehu dvoch tzv. emauzských učeníkov. Po mimoriadnej skúsenosti s Ježišom v Emauzoch, kde ho spoznali pri lámaní chleba, hneď v neskorú hodinu vstávajú a utekajú späť do Jeruzalema, kde vo večeradle hovoria ostatným čo videli a zažili. A práve doprostred tohto rozprávania vstupuje vzkriesený Ježiš. „Zmätení a naľakaní si mysleli že vidia ducha.“ Prečo to takto prežívajú, keď v Emauzoch ho už videli? Nevideli tohto istého Ježiša už predtým, nespoznali ho pri lámaní chleba? Vari prišiel iný Ježiš medzi nich? Považovali ho za mátohu, ducha zomrelého? Odpoveď na ich situáciu môžeme nájsť v Ježišovej otázke, ktorú im adresuje: „Čo sa ľakáte a prečo vám srdcia zachvacujú také myšlienky?“ Dvaja učeníci, ktorí dobehli z Emauz, hovorili o stretnutí s Ježišom ako o nadprirodzenom úkaze, ktorý si mohli vysvetliť a možno aj vysvetľovali ako stretnutie s duchom zomrelého. Preto sa ich Ježiš vyčítavo pýta, prečo im srdcia zachvacujú také myšlienky a vyzýva ich presvedčiť sa a dotknúť sa jeho osláveného tela i sadnúť si s ním k stolu. Ide už o druhé stolovanie emauzských učeníkov spolu s Ježišom. Od prvého stolovania ich dvihol tým, že sa im stratil z očí v Emauzoch a k druhému stolovaniu ich posadil tým, že sa im zjavil v Jeruzaleme uprostred ostatných učeníkov. Okrem toho, že ich solídne vycvičil po telesnej i duchovnej stránke (večerný beh do kopca späť do Jeruzalema a následná skúsenosť pri zjavení), vrátil ich do spoločenstva učeníkov za zatvorenými dverami ako svedkov svojho zmŕtvychvstania. Ani nevedeli ako a stali sa svedkami Ježišovho vzkriesenia pre ostatných učeníkov. Evanjelista Lukáš ešte poznamenáva, že sa im otvorila myseľ pre porozumenie Písmu. Stalo sa tak na základe toho, že oni sami si vyplnenie predpovedí Starého zákona prečítali vo vlastnom príbehu.
Milé deti, rodičia, priatelia, každý z nás potrebuje nájsť svoje Emauzy.
Biblické exkurzy – Nedeľa Božieho Milosrdenstva – „Duša je skutočne schopná nekonečnej kapacity z jednoduchého dôvodu, pretože v nej prebýva Boh„.
Jn 20,19-31
Večer v prvý deň týždňa – teda na veľkonočnú nedeľu večer – keď už majú za sebou učeníci beh k Ježišovmu prázdnemu hrobu a živo diskutujú za zatvorenými dverami čo bude s nimi, keď sa roznesie správa o prázdnom hrobe, prichádza sám Ježiš medzi nich s pozdravom pokoja. Prekonáva prekážku zatvorených dverí a pozýva učeníkov, aby ju prekonali tiež. Dáva im svojho Ducha a posiela ich aby išli von z večeradla a pokračovali v jeho poslaní chodiť a hlásať zvesť o Božom kráľovstve. O týždeň neskôr – na 2. Veľkonočnú nedeľu – je celá partia už aj s Tomášom opäť vo večeradle a opäť za zatvorenými dverami. Prekážka zatvorených dverí ešte nebola učeníkmi prekonaná, pretože neboli prekonané zatvorené dvere medzi nimi. Tomáš potreboval prekonať predsudky voči svojim kolegom, ktorých podozrieval za naivity a lacných nádejí. Vzkriesený Ježiš je majster v prechádzaní cez zatvorené dvere. Z dnešného evanjelia sa zdá, že jeho žiaci – medzi ktorých sa hrdo hlásime aj my – sú majstri v ich zatváraní. Cirkev zatvorených dverí nevydrží dlho, podľa Písma len 50 dní, potom Boží Duch prekoná bariéry v srdciach učeníkov a najmä ich strach o seba, svoje živobytie a svoju bezpečnosť a rozkopne dvere večeradla, aby z neho prúdil Boží život do celého sveta. Dnes svätorečený pápež Ján Pavol II. začal svoj pontifikát vetou nápadne podobnou Ježišovmu pozdraveniu pokoja: Nebojte sa! Rozkopnite (tal. spalancate) dvere svojho srdca Kristovi! Len on vie, čo je v srdci človeka, len On to vie.“
Milé deti, rodičia, priatelia, koľko milosti prijímame?
Biblické exkurzy – Piata pôstna – „Lazár je tým, čím sme my, a Ježiš tým, kým sa máme stať„.
Jn 11,1-45
Na tajomstvo Ježišovej smrti a zmŕtvychvstania nás takmer bezprostredne pred Veľkou nocou pripravuje udalosť vzkriesenia Lazára z 11. kapitoly štvrtého evanjelia. Rozprávanie má z Ježišovho pohľadu veľmi osobný a citlivý ráz. V ňom totiž smrť zasiahla rodinu súrodencov Lazára, Márie a Marty, pre ktorých bol Ježiš zjavne blízky rodinný priateľ. Vidno to najme vo chvíľach, keď prejavuje emócie smútku nad smrťou brata dvoch sestier. (Jn 11, 33-35) Asi najaktívnejšou postavou po Kristovi je v rozprávaní Marta. V Novom zákone ju spomína ešte Lukáš v známej scéne (Lk 10, 38-42), kde „žaluje“ na svoju sestru, ktorá jej nepomáhala, ale „ktorá si sadla Pánovi k nohám a počúvala jeho slovo.“ Tam následne dostane „pokarhanie“, ktoré ju má z jej ustarosteného spôsobu života vytrhnúť a upriamiť na vzácnosť hosťa v jej dome. Podobné črty možno u nej badať aj v evanjeliu 5. pôstnej nedele. Na rozdiel od svojej sestry, ktorá ostáva v dome, sa Marta vybrala prichádzajúcemu Ježišovi naproti. Už v jej prvých slovách cítiť jej svojský temperament. Po akejsi výčitke „Pane, keby si bol býval tu, môj brat by nebol umrel,“ nasleduje seba uistenie v Ježišove schopnosti „Ale aj teraz viem, že o čokoľvek poprosíš Boha, Boh ti to dá.“ Ježiš ju chce nasledujúcimi slovami priviesť k nádeji zmŕtvychvstania. S Martou je to však ťažké, pretože tá sa akoby stále točila vo vlastných predstavách („Viem, že vstane v posledný deň pri vzkriesení.“), kde nepúšťa veľmi Ježiša k slovu. Ježiš musí energickej Marte následne odobrať iniciatívu a priamo jej ukazuje na pointu celého príbehu. „Ja som vzkriesenie a život.“ Martino nasledovné vyznanie: „Ja som uverila, že ty si Mesiáš, Boží Syn, ktorý mal prísť na svet,“ navodzuje dojem, že dospela k pravej viere. Scéna pri hrobe však naznačuje opak. Tam namieta proti otvoreniu hrobu s tým, že Lazár bude po štyroch dňoch v hrobe už zapáchať (v. 39). To dosvedčuje že tým predošlým „ja som uverila“ [gr. ἐγὼ πεπίστευκα, tvar perfekta] vlastne len prehlbila svoju domýšľavosť. Myslí si, že všetko správne chápe i verí. Stále pritom pod tlakom udalosti smrti a pohrebu ostáva roztržito len pri pozemských záležitostiach. Príprava na blížiace sa veľkonočné sviatky v sebe skrývajú nástrahu. Prílišná zamestnanosť nás môže dostať do stavu Martinho zmýšľania. Je ňou istota že všetko dávno chápeme, a že sa to vlastne bude opakovať tak ako každý rok. Pritom nám môže uniknúť podstatná vec. A to napriek tomu, že ju budeme mať priamo pred očami, a že nám to bude opakovane ohlásené. Tajomstvo Ježiša, ktorý jediný je „vzkriesenie a život.“
Milé deti, rodičia, priatelia, cesta k plnosti je náročná.
Biblické exkurzy – Štvrtá pôstna – „Kríž v akejkoľvek podobe je požehnanie„.
Jn 3,14-21
Dnes máme pred sebou poslednú časť z nočného rozhovoru medzi Ježišom a Nikodémom z 3. kapitoly Jánovho evanjelia. Tento výsek sa začína Ježišovou odvolávkou na udalosť z 21. kapitoly knihy Numeri. Po tom, čo izraelský ľud na ceste púšťou reptal proti Bohu a Mojžišovi, že ich vyviedli z Egypta, Boh poslal hady, ktoré hrýzli ľud a mnoho z nich umieralo. Keď si ľud priznal vinu, šiel za Mojžišom, aby on prosil Boha, aby ten od nich hady odvrátil. Na Boží príkaz Mojžiš urobil medeného hada a každý pohryzený, ktorý sa naň pozrel, žil. Pohľad na medeného hada teda odvracal smrť a zachovával život. Je zaujímavé všimnúť si, že Boh od ľudu hady neodvrátil ako si to žiadali, ale dal im liek. (Prečo?) Navyše, tento had prinášal život len pohryzeným. Nepohryzení pravdepodobne nevedeli naplno oceniť veľkosť tohto Božieho daru. Ježiš sa teda prirovnáva k tomuto vyzdvihnutému hadovi. On musí byť vyzdvihnutý, aby „každý kto verí, mal v ňom večný život,“ (v. 15) a „Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život.“ (v. 16) Z Božej lásky voči svetu darovaný Syn má teda dve „funkcie“: od toho, kto v neho verí odvracia smrť a prináša mu večný život (podobne ako ten had na púšti). Je to po prvý raz, čo sa „večný život“ v Jánovom Evanjeliu objavuje a ako sme videli, je to dokonca hneď dva krát v dvoch veršoch za sebou (vv. 15-16). Tento termín bude veľmi obľúbený v celom Evanjeliu. Zaiste sa v týchto veršoch nehovorí o smrti fyzickej ani o živote bez konca na tejto zemi. Nejde tu však ani o večný život v zmysle odmeny po smrti. Alebo ešte ináč, nejde tu o večný život v zmysle dĺžky, ale v zmysle kvality. Tento život je dokonalou formou života, lepší od neho už nemôže byť a začína sa už teraz pohľadom na, a teda vierou vo vyzdvihnutého Syna človeka. Syn človeka tu znamená vydarený človek podľa Božieho plánu. Ježiš naplnil Boží plán s človekom, lebo sa daroval celý – daroval všetko. Ten, kto verí v tohto Syna človeka, modeluje svoj život podľa jeho života a teda žije už teraz tou najdokonalejšou formou života – má (nie: bude mať) život večný.
Milé deti, rodičia, priatelia, Boh musí byť vyzdvihnutý v našom živote.
Biblické exkurzy – Druhá pôstna – „Premenenie sa rodí z modlitby„.
Mk 9,2-10
Udalosť Ježišovho premenenia na vysokom vrchu nás spája s jedným z najvýznamnejších momentov izraelského národa: dar Zákona a Zmluvy na hore Sinaj. Evanjelista nás odkazuje na knihu Exodus a jej kapitoly 19–31. Po uzavretí zmluvy vyliatím krvi býčkov na oltár a pokropením ľudu, Mojžiš vystupuje na vrch, zostupuje Pánova sláva a zahaľuje vrch šesť dní. Potom Boh volá Mojžiša k sebe (porov. Ex 24). Mojžiš je tam štyridsať dní a štyridsať nocí a dostáva príkazy týkajúce sa bohoslužby (Ex 25–31). Evanjelista Marek začína svoj úryvok: „O šesť dní vzal Ježiš so sebou Petra, Jakuba a Jána a len ich vyviedol na vysoký vrch do samoty“ (Mk 9,2). Mimochodom, aj Mojžiš mal vystúpiť k Pánovi s Áronom, Nadabom a Abiuom a sedemdesiatimi zo starších (porov. Ex 24,1). Výslovné menovanie troch Mojžišových spoločníkov nám spojenie uľahčuje. Podľa rozprávania knihy Exodus, toto je minimálne už druhý Mojžišov výstup na vrch. Ten prvý sa odohráva v kapitolách 19 a 20. Tu sú prepojenia s Markovou staťou ešte silnejšie: „A Pán opäť hovoril Mojžišovi: ,Hľa, ja prídem k tebe v hustom mraku, aby ľud počul, keď sa s tebou rozprávam, a aby ti veril naveky.’ Mojžiš oznámil slová ľudu Pánovi. A Pán povedal Mojžišovi: ,Choď k ľudu a postaraj sa o ich posvätenie dnes a zajtra! Aj šaty nech si vyperú‘“ (Ex 19,9-10). Spoločných tém s Markovou staťou je viacero. Vrch zakryje oblak, z ktorého bude počuť Boží hlas, ktorý chce docieliť, aby ľud veril Božiemu poslovi naveky. Ďalšou spoločnou témou je očistenie šiat. Mojžiš vystupuje na vrch a dostáva prvý balík prikázaní, medzi ktorými je aj Desatoro. Potom sa v kapitole 24 uzatvára zmluva medzi Bohom a jeho ľudom a následne Mojžiš vystupuje na vrch znova o šesť dní a dostáva druhý balík prikázaní, o čom sme už hovorili. Ako už bolo povedané, Marek týmito odkazmi prepája udalosť Ježišovho premenenia s celou udalosťou daru Zákona a Zmluvy. Ježiš tak ako Mojžiš vystupuje na vrch so svojimi blízkymi spoločníkmi. Novým elementom je však to, že, už premenený, stretáva tu Mojžiša spolu s Eliášom. Známe sú vysvetlenia, že títo dvaja predstavujú Tóru/Zákon a prorokov, teda celú starozákonnú tradíciu, ktorá je v dialógu s Kristom. Peter si chce ponechať všetkých troch a dať ich na rovnaký stupeň – každému svoj stánok. Skutočne, je niekoľko prvkov, ktoré sú v oboch statiach zhodné: Tak ako na Sinaji aj tu sa zjavuje oblak. Tak ako na Sinaji aj tu z neho počuť Boží hlas. Tak ako na Sinaji aj tu tento hlas chce byť svedectvom o definitívnej legitimite – na Sinaji Mojžiša, tu Ježiša. Avšak novozákonný príbeh má dôležité špecifikum: Z oblaku znie: „TOTO je môj milovaný syn, počúvajte ho!“ (Mk 9,7), a keď oblak zmizne, ostáva iba Ježiš. Boh daroval na Sinaji svoj Zákon a Zmluvu svojmu milovanému synovi: izraelskému národu (porov. Oz 11,1), ktorý si mal pri tomto zjavení oprať šaty, teda očistiť sa – podľa predstavy, že pred Boha sa môže človek postaviť len očistený. Evanjelium zjavuje, že milovaným Božím synom je Ježiš a v ňom celé ľudské pokolenie. Aj Ježišov odev zažiari belobou, teda čistotou, ale takou, ktorú žiadny bielič (nemyslí sa nejaký prípravok, ale človek, ktorého remeslom bolo bielenie šiat) na tomto svete nedokáže zabezpečiť – to dokáže iba Boh. Človek sám sa na stretnutie s Bohom nedokáže pripraviť žiadnymi rituálmi očisťovania. Dokáže ho takým urobiť jedine Boh sám skrze jednotu s Kristom, lebo jeho treba počúvať.
Milé deti, rodičia, priatelia, na premenu treba mať dobre nastavené srdce